Microsoft Tag نام یکی از سرویس های مایکروسافت بود که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد. این پروژه در واقع جانشینی رنگی برای کد های QR بود و که به کاربران اجازه می داد تا با خلق بارکدی دو بعدی، آن را به وسیله اپلیکیشن Microsoft Tag اسکن کنند و از طریق تلفن هوشمند خود اطلاعاتی مثل تصویر، ویدیو و متن را از اینترنت بارگذاری نمایند.
این پروژه علیرغم داشتن کاربرانی مشهور در صنعت رسانه نتوانست تا اقبال چندانی را به دست آورد. برای مثال مجله Allure، یکی از شرکت هایی بود که با استفاده از تکنولوژی تگ مایکروسافت سعی داشت تا کاربران را به دریافت رایگان اقلام تبلیغاتی داخل مجله ترغیب نماید؛ اما حتی چنین حرکت هایی هم نتوانست از شکست این پروژه جلوگیری کند.
اکنون و پس از استقبال بسیار کم از این سرویس، مایکروسافت پس از ۳ سال تعطیلی Tag را اعلام کرده است. کارشناسان علت عدم توجه کاربران به این سرویس را نبود اپلیکیشن لازم برای اسکن کد ها به صورت پیش فرض بر روی دستگاه های مختلف می دانند، دلیلی که حتی کد های QR هم از آن رنج می برند. البته شنیده حاکی از آن است که حتی خود مایکروسافت هم پشتیبانی چندانی از این طرح نکرده و مهندسان چندانی را در اختیار بخش Tag قرار نداده است.
با این تفاسیر Microsoft Tag پس از این تعطیلی به طور کامل نابود نخواهد شد، چرا که مایکروسافت با شرکت Scanbuy، که تامین کننده اصلی کد های QR است، توافقی را به عمل آورده تا زین پس این کمپانی پشتیبانی لازم را از تکنولوژی مایکروسافت در پلتفرم های اختصاصی خود انجام دهد.