چگونه Autocomplete گوگل متولد شد؟
چگونه Autocomplete گوگل متولد شد؟
ساعت | بازدید : 471 | نویسنده : پیمان بخشی | ( نظرات )

بدون شک بارها به هنگام جستجو در گوگل، آمازون، یوتیوب، فیسبوک، توییتر یا هر وب سایت بزرگ دیگری در دنیای وب، باکس کوچک و مرموزی! را زیر فیلد مربوط به آن مشاهده کرده اید، که در آن پس از وارد کردن هر حرف از متن مورد نظر، متناسب ترین عبارت های مرتبط با آن، به نمایش گذاشته می شود.


در ادامه مطلب با تاریخچه و نحوه شکل گیری “typeahead” یا “autocomplete” ، در گوگل آشنا خواهیم شد.
 
ایده Autocomplete برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، توسط کوین گیبس، کارمند جوان و تازه وارد گوگل، مهندس سابق شرکت IBM و فارغ التحصیل از دانشگاه استنفورد  پیاده سازی و مطرح شد.
 
گیبس پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات خود، چند سالی را در «آی بی ام» گذراند و بعد از آن در شرکت گوگل مشغول به کار شد. وی با اینکه کم تجربه بود، توانست در چند ماه ابتدای کار خود، برای اولین بار، سیستم autocomplete گوگل را پیاده سازی و معرفی کند.
 
این تکنولوژی بر اساس داده های آماری و محاسبات مربوط به حجم وسیعی از اطلاعات عمل می کند. اطلاعات به دست آمده از بررسی عبارت های جستجو شده توسط کاربران سراسر جهان و میزان تکرار آن ها در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرند.
 
بدین ترتیب الگوریتم گوگل با استفاده از تنظیمات شخصی کاربران (personalization)، فیلترهای منطقه ای (location filters) و اطلاعات ثبت شده مربوط به جستجو های قبلی آن ها، نتایج مربوط به جستجوی اشخاص دیگری که دارای الگویی مشابه هستند را، به عنوان پیشنهاد در اختیار کاربران قرار می دهد.
 
در ابتدا گیبس روی زیرساخت سیستم های مربوط به دیتاسنتر های گوگل فعالیت می کرد:
 
شانس، یک موقعیت بی نظیر، بلاخره من می تونم به هدفم برسم! اینجا هرچی که لازم داشته باشم هست. حجم دیتای بسیار زیاد، دسترسی به اینترنت سریع، اگر کمی جاوااسکریپت چاشنی کارم بشه می تونم...
 
 همزمان با شکل گیری ایده گیبس، آژاکس در حال مطرح شدن بود. این به معنی وجود امکان فنی چک کردن سرور برای دریافت داده جدید، بدون بارگزاری مجدد صفحه بود.
 
در ابتدا علاقه مهندس جوان ما به مبحث URL completion، منجر به پیدا کردن راهی برای به کار گیری جاوااسکریپت جهت ناوبری هرچه بهتر حجم عظیمی از اطلاعات شد. بنابراین گیبس موفق به ساخت url predictor شد که مثال آن را در تصویر پایین می بینید:

 

و این تازه آغاز کار بود... گیبس در مصاحبه خود می گوید:
 
وقتی که امکان جدید ام را به یکی از همکارانم نشان دادم گفت: خوبه، فکر می کنی بشه برای جستجو هم پیاده اش کرد؟
 
اینجا بود که جف دین و راب پایک، مهره های اصلی جستجوی گوگل، مشغول به پیاده سازی ایده گیبس روی سرچ گوگل شدند و به پیشنهاد ماریسا مایر (که هم اکنون مدیرعامل یاهو شده است) نام آن از Google Complete به Google Suggest تغییر کرد. در دهم دسامبر سال 2004، با انتشار یک پست در وبلاگ رسمی گوگل ، این ویژگی جدید رسما معرفی شد.
 
پس از آن در سال 2010 سرویس جدیدی به نام Google Instant ارائه شد.به واسطه این سرویس تنها با وارد کردن یک کلمه در Auto complete، با عبارت ها و مباحثی آشنا می شوید که حتی به ذهن شما هم خطور نمی کرد.درست است... کامپیوتر ها برای آموزش دادن به خدمت گرفته شده اند! شما چیزی را یاد می گیرید که به دنبال آن هستید، حتی اگر ندانید چه چیزی را جستجو کنید.
 
باید این نکته را مد نظر داشت که گیبس و دیگر کارمندان گوگل، چنین پیشرفت هایی را مدیون سیاست کاری این شرکت هستند. بر این اساس هر یک از کارمندان این شرکت آزاد است تا 20% از ساعت های کاری خود را به پروژه دلخواه خود اختصاص دهد. 
 
وقتی که به باکس جستجو نگاه می کنم احساس نمی کنم این چیزی است که من خلق کردم، بلکه حس می کنم چیزی بود که دنیا خواستار آن بود و باید انجام می شد...

 

گیبس به ایده خود بها داد. از امکانات و موقعیت خود استفاده کرد و در نهایت با پیاده کردن یک سرویس به ظاهر ساده، دنیای وب را متحول کرد.
 
شما تنها نیستید. وقت آن رسیده است که دست به کار شوید. به ایده های خود بها بدهید و برای آینده خود تلاش کنید!



موضوعات مرتبط: کامپیوتر , گوشی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا قالب شاه اطلاعات گرافیکی است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 352
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

تاریخ امروز :

تست آنلاین کد ها

از شاه اطلاعات در گوگل پلاس حمایت کنید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شاه اطلاعات و آدرس kinginfo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 352
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :